Op de Barronschool en heb op maandag kennis gemaakt met de leerkrachten. Na het hijsen van de vlag en het zingen van het volkslied ben ik door de directrice, mevr. Doelkamid aan de leerlingen voorgesteld.
![]() | ![]() |
Die ochtend heb ik met de docent bouwkunde, Hartly Wielzen, een rondgang gemaakt langs alle klassen. Ook heb ik een eerste indruk gekregen van de toestand van de schoolgebouwen. Deze varieert van redelijk (klaslokalen) tot zeer slecht (kleedlokalen bij gymzaal).
Werkwijze proefprojecten.
Hierna heb ik met Hartly een gesprek gehad om hem uit te leggen waarvoor ik kwam en wat mijn aanpak zou zijn. Ook mijn opzet, die ik al op papier had gezet, heb ik doorgenomen.
Het was n.l. van het grootste belang dat hij als bouwkundedocent achter deze manier van werken zou staan. Na mijn vertrek zal hij deze aanpak willen/kunnen gaan overnemen.
Ik heb hem uitgelegd hoe de projectmatige aanpak kan worden uitgevoerd.
De leerlingen moeten niet onmiddellijk met een project beginnen maar eerst ruim vooraf alles bedenken en uitzoeken zoals dat in de praktijk ook gebeurt. Dit is een belangrijk leermoment. Bij grote bouwbedrijven is hiervoor een aparte afdeling die dit doet: de bouwvoorbereiding.
Dit houdt in dat ruim voor de start van een (bouw)project oa. wordt bepaald:
· Wat is het probleem?
· Wat is de oplossing/zijn er varianten?
· Hoe is de bestaande toestand? Leg dit vast op tekening.
· Hoe wordt de nieuwe toestand? Leg dit vast op tekening.
· Welke en hoeveel materialen zijn er nodig? Bereken dit.
· Welke en hoeveel gereedschappen zijn er nodig?
· Wie gaat wat doen?
· Hoe is het totale tijdschema?
· Wat zijn de geraamde kosten?
Dan kan samen met het Plan van Aanpak de offerte naar de opdrachtgever worden gestuurd. In dit geval naar mevr. Doelkamid, de directrice van de school.
Na schriftelijke goedkeuring en bestellen van materialen kan er dan daadwerkelijk met de uitvoering van het project worden begonnen.
Als het project is afgerond en beoordeeld volgt de evaluatie:
· Is het project geheel naar wens uitgevoerd en opgeleverd?
· Is het project binnen de geplande tijd uitgevoerd?
· Waren de bestelde materialen voldoende?
· Heeft elke leerling een evenredige bijdrage geleverd?
· Zijn de bouwkosten binnen de perken gebleven?
Hieruit worden conclusies getrokken voor volgende projecten.
Tot slot wordt het project gedocumenteerd opgeborgen in het archief van het stagebureau.
Bij een volgend soortgelijk project kan dit dan worden geraadpleegd.
Op die manier ontstaat er een expertisecentrum voor renovaties.
Voor deze aanpak had ik al in Nederland formulieren gemaakt die de leerlingen konden gebruiken bij de proefprojecten.
Hartly Wielzen en ook mevr.Doelkamid bleken volledig achter deze opzet te staan!
Keuze proefprojecten.
Hartly en ik hebben daarna twee projecten uitgezocht die in aanmerking kwamen voor de eerste proef (die binnen 4 weken moest worden afgerond):
A
Het aanbrengen van de ringblak op de muur van de uitbreiding bij de afdeling metaal en hout. Dit was nodig om weer vaart te krijgen in het overkappen van die uitbreiding.
B
Het aanbrengen van een kastenwand en kozijn in het toekomstige kantoor van mevr. Doelkamid. Hiervoor waren twee argumenten: De verhuizing van de directie wordt versneld en de werkzaamheden zijn erg zichtbaar voor de rest van de school.
De leerlingen en ook docenten zouden iedere dag kunnen zien dat er daadwerkelijk
actie werd ondernomen om de school te renoveren.
Hartly heeft op mijn verzoek twee gelijkwaardige groepen van leerlingen samengesteld, die elk een project zouden gaan uitvoeren. Elke groep bestond uit 4 jongens en 1 meisje.
![]() | ![]() |
Uitleg projectonderwijs.
Op vrijdag hebben we de leerlingen geïnformeerd over de projecten.
Dit werd op officiële wijze gedaan. Eerst heeft mevr. Doelkamid het belang van de projecten onderstreept en aangegeven dat de beoordeling onderdeel zou worden van het eindexamen.
Daarna heb ik de werkmethode uitgelegd:
· Er wordt gewerkt volgens het Plan van Aanpak, zoals eerder beschreven.
· Pas na goedkeuring hiervan wordt begonnen met de werkzaamheden.
· Er wordt gewerkt als in de praktijk; dat betekent o.a. op tijd beginnen.
· De projecten worden intensief gevolgd door de begeleiders.
· De beoordeling is individueel en wordt uitgedrukt in een cijfer.
· Na afronding van de projecten wordt er bij positieve beoordeling een certificaat uitgereikt.
Voor de leerlingen was dit een geheel andere manier van werken. Ze waren namelijk alleen gewend om klassikaal les te krijgen. Dit was dus een totaal andere aanpak, maar ze hadden er zin in! Na het weekend zou het project van start gaan.
Bij de uitleg waren enkele belangstellende docenten aanwezig. Positief vond ik dat de docent van de afdeling metaal, Gary Kromopawiro, vroeg om een kopie van de opzet: hij wilde op zijn afdeling dit ook gaan starten!
Start projecten.
Op maandagmorgen zijn beide groepen gestart met het maken van een Plan van Aanpak.
Iedereen was aanwezig, enkelen waren te laat. Dit heb ik steeds genoteerd en de leerlingen hierop aangesproken. Als je in de praktijk werkt kan dat ook niet!
Soms waren ze te laat omdat ze te laat van huis gingen, soms omdat buiten hun schuld het vervoer het probleem was. Veel leerlingen komen van ver met de boot en/of bus.
Bij het opstellen van het PvA hebben we enigszins moeten helpen. De bedoeling is dat bij een volgend project dit steeds meer zelfstandig zal gebeuren.
Op dinsdag is dan daadwerkelijk begonnen met de werkzaamheden.
![]() | ![]() |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten