Bestaande toestand.
Nu de projecten waren gestart kreeg ik wat meer tijd om de school nauwkeuriger te bekijken. Het was lastig om een beeld te krijgen van het complex: er waren geen tekeningen van de aparte gebouwen en ook ontbrak een totaaloverzicht.
Daarom heb ik vanaf dinsdag het complex en de gebouwen globaal opgemeten. De moduulmaat die hiervoor zeer handig was is de (ooit door Nederland) gestandaardiseerde trottoirtegel van 300x300 mm.
Het tekenen is niet gedaan met Autocad maar primitief op de keukentafel en met de hand.
Op tekening is de onderlinge ligging van de gebouwen en hun globale afmetingen vastgelegd.
![]() | ![]() |
Toekomstige situatie met nieuwbouw?
Knelpunten.
Daarna heb ik een inventarisatie gemaakt van knelpunten. Deels zijn dit knelpunten die ik zelf heb waargenomen, voor het grootste deel zijn dit knelpunten die door de directie en/of het docententeam werden genoemd.
De tien meest urgente knelpunten zijn vastgelegd in een rapport met de titel:
“De Barronschool: knelpunten en oplossingen”.
Per knelpunt werd hierin ook aangegeven wat de bijbehorende oplossing kunnen zijn.
Daarnaast is op de tekening aangegeven waar welke uitbreidingen (nieuwbouw) mogelijk zijn: het documentatiecentrum, de kookafdeling, de tekenzaal en nieuwe klaslokalen.
Op de onderstaande isometrie is als nieuwbouw aangegeven: een tekenlokaal, een keuken
en het documentatiecentrum.
Een (optimistische) planning geeft aan wanneer de knelpunten zouden moeten zijn opgelost.
In 2009 is de Barronschool dan de beste school van geheel Marowijne!

Documentatiecentrum.
Tot slot heb ik een ontwerp gemaakt voor een te bouwen documentatiecentrum.
In dit eenvoudige (dus goedkoop) ontwerp is een ruimte opgenomen voor documentatie en computergebruik. De boeken (o.a. van de Haagse Hogeschool) kunnen daar dan op een toegankelijke manier worden geplaatst. Daarnaast is er voorzien in een nieuwe ruimte voor docenten, inclusief nieuwe toiletten.
Naast dit gebouw kan dan een mooi plantsoen met bomen, een vijver en zitbanken komen.
Van het rapport heb ik exemplaren gegeven aan de directrice, de beide techniekdocenten en het docententeam. Verder heb ik extra kopieën gemaakt om mee te nemen naar Paramaribo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten