Introductie Ferdinand.
Op maandag heb ik Ferdinand voorgesteld aan de docenten en mevrouw Doelkamid heeft hem na het volkslied geïntroduceerd bij de leerlingen. Die keken wel op van een dergelijke lange persoon: Ferdinand is namelijk 2.00 m lang! Daarna werd hij door een docente rondgeleid en aan alle klassen voorgesteld. We hebben vervolgens alle knelpunten van de gebouwen bekeken.
In Paramaribo had ik Ferdinand al uitgebreid geïnformeerd over de aanpak en de projecten die in gang waren gezet. Hij kon dus direct meedoen met de uitvoering.
Omdat er die dag een tekort was aan docenten heeft Ferdinand al lessen verzorgd voor de afdeling bouwkunde. Op de foto geeft hij het vak bouwkundig schetsen.
![]() | ![]() |
Ik werd gebeld door mevrouw Austin van de Nationale Assemblee. De minister van onderwijs wilde graag een gesprek met me hebben. Lastig, want ik was nu juist weer in Moengo aangekomen en moest hier nog het nodige regelen voordat ik zou vertrekken.
Donderdag, op weg naar het vliegveld was er nog een mogelijkheid.
Ook heb ik een afspraak gemaakt met dhr. R. Brunswijk, de belangrijkste politicus van de creoolse partij A-combinatie in Moengo. Op dinsdagavond om 19.30 uur zou ik bij hem thuis een gesprek hebben.
Voortgang van de projecten.
Onder leiding van collega Wielzen is er de afgelopen dagen goed doorgewerkt aan beide projecten. De leerlingen waren gemotiveerd en zelfstandig aan het werk.
![]() | ![]() |
Gesprek met districtbestuurders.
Die avond heb ik nog een prettig gesprek gehad op mijn logeeradres met twee personen die daar op bezoek waren. Dit was dhr. Soekimo (districtcommissaris van Commewijne) en
dhr. Monkupranata (districtsecretaris van Marowijne, afdeling Moengo).
Aan beide heren heb ik uitgelegd wat het doel was van mijn bezoek. STOOM, De Haagse Hogeschool, de stagiairs, projectonderwijs, het proefproject, het rapport “knelpunten en oplossingen” en het plan voor de bouw van een documentatiecentrum kwamen uitgebreid aan de orde.

links de DS, in het midden de DC
Ze waren zeer geïnteresseerd en zegden steun toe bij de realisatie van dit alles. De DC vertelde me dat een bouwvergunning niet vereist is maar dat het wel nuttig en raadzaam is om vooraf overleg te hebben met het districtkantoor. Met dit gesprek waren beiden op de hoogte van de plannen en ik heb elk een exemplaar van het rapport overhandigd.
De DS beloofde om een rapport met recente statistische gegevens over Marowijne te laten bezorgen. Dit kan nuttig zijn voor STOOM om inzicht te krijgen in de actuele situatie.
Excursie naar resultaten van STOOM.
Op dinsdag hebben mevrouw Doelkamid, Tatjana, Ferdinand en ik bezoeken afgelegd bij scholen in de omgeving. Hier hebben we vastgesteld dat STOOM zeer nuttig werk heeft verricht en dat er veel is gerenoveerd. Vooral de La Providentiaschool in Abadoekondre zag er goed uit! Hier was een nieuwe bibliotheek gerealiseerd.
![]() | ![]() |
Bij de Theresiaschool in Moengo hebben we de vernieuwde toiletten geïnspecteerd.
Gesprek met R. Brunswijk.
We hebben bij hem thuis een gesprek gehad over de situatie op de Barronschool. Dhr.Brunswijk was het zeer eens met de praktijkgerichte aanpak waarbij de leerlingen aan het opknappen van de school werken.
Wat betreft het documentatiecentrum verwees hij ook naar het ministerie van onderwijs.
Ik heb benadrukt dat het van groot belang is dat vooral lokale politici, die zitting hebben in de assemblee, een grote invloed kunnen uitoefenen. In het bijzonder de A-combinatie vertegenwoordigt de bewoners van deze streek en zou zich sterk moeten maken om de school te ondersteunen en te renoveren. Ik heb met hem “afgesproken” dat als ik over twee jaren weer in Suriname ben, we samen een bezoek zullen brengen aan het nieuwe documentatiecentrum….en…..we bleken beiden een fan van Feyenoord te zijn!
Gesprek met R. Brunswijk.
We hebben bij hem thuis een gesprek gehad over de situatie op de Barronschool. Dhr.Brunswijk was het zeer eens met de praktijkgerichte aanpak waarbij de leerlingen aan het opknappen van de school werken.
Wat betreft het documentatiecentrum verwees hij ook naar het ministerie van onderwijs.
Ik heb benadrukt dat het van groot belang is dat vooral lokale politici, die zitting hebben in de assemblee, een grote invloed kunnen uitoefenen. In het bijzonder de A-combinatie vertegenwoordigt de bewoners van deze streek en zou zich sterk moeten maken om de school te ondersteunen en te renoveren. Ik heb met hem “afgesproken” dat als ik over twee jaren weer in Suriname ben, we samen een bezoek zullen brengen aan het nieuwe documentatiecentrum….en…..we bleken beiden een fan van Feyenoord te zijn!
![]() | A.Bado |
Gesprek met A. Bado.
De volgende dag heb ik dit verhaal ook verteld aan zijn partijgenoot en (oud ?)docent van de Barronschool, dhr.A. Bado. Ook hij heeft zitting in De Nationale Assemblee.
Van hem als (oud)docent van de Barronschool mag je verwachten dat hij zich extra inzet voor de renovatie van de school en de nieuwbouw van het documentatiecentrum!
Eindbeoordeling proefproject.
Op woensdag hebben Hartley Wielzen, mevrouw Doelkamid en ik de beide projecten beoordeeld. Project ringbalk was klaar maar project kastenwand nog niet. Dit laatste kwam omdat in de planning niet was opgenomen dat het houtwerk eerst nog een conserverende behandeling moest hebben. Dit heeft het project enkele dagen vertraagd.
Een les voor de volgende keer. In het evaluatieverslag heb ik dit vastgelegd.
Daarna hebben we de prestaties van de individuele leerlingen beoordeeld met een cijfer dat varieerde van een 6 tot een 9. Twee leerlingen die echt initiatief hebben getoond zijn met een 9 beloond. Twee meelifters kregen een 6.
Interview radio Marowijne.
Woensdag was mijn laatste dag op de school en verliep daarom nogal hectisch.
Tussen de bedrijven door verscheen er een verslaggever van radio Marowijne.
Hij wilde een rapportage maken over de activiteiten die hier werden ontplooid.
Mevrouw Doelkamid en ik hebben elk een toelichting gegeven over de nieuwe aanpak.
Enkele uren later al konden we op de radio het vraaggesprek beluisteren!

interview radio Marowijne….
Afronding proefprojecten.
Om 12.00 uur was er de afsluiting van het proefproject. We hebben dit enigszins officieel gedaan om het belang ervan te benadrukken. Voor de leerlingen was er eten besteld met limonade erbij. Een klaslokaal werd hiervoor speciaal ingeruimd.
Mevrouw Doelkamid hield eerst een toespraak waarin ze o.a. haar waardering uitsprak voor de gemotiveerde inzet die bij het project was getoond. Verder gaf ze aan dat er hierna ook met andere klassen projecten worden gestart.
Toen heb ook ik de projecten geëvalueerd en daarna de cijfers per student bekendgemaakt.
Daarna werd er genoten van de heerlijke maaltijd en werd er nog een mooie groepsfoto gemaakt. Bij de nabespreking gaven enkele leerlingen aan dat ze wel het hele jaar met dit soort projecten wilden werken!
![]() | ![]() |
Afscheid docententeam.
Hierna bleek er een afscheidsbijeenkomst te zijn georganiseerd door het team! Ik was zeer verrast want ik had zelf aan een eenvoudig afscheid gedacht.
Ook voor het team was heerlijk eten besteld en er werd een ware afscheidsceremonie gehouden. Een mooie toespraak door mevrouw Doelkamid en daarna door Eline.
Hierbij kreeg ik een mooie oorkonde met handtekening van alle docenten en een fraai cadeau in de vorm van twee beeldjes.
Hierna bleek er een afscheidsbijeenkomst te zijn georganiseerd door het team! Ik was zeer verrast want ik had zelf aan een eenvoudig afscheid gedacht.
Ook voor het team was heerlijk eten besteld en er werd een ware afscheidsceremonie gehouden. Een mooie toespraak door mevrouw Doelkamid en daarna door Eline.
Hierbij kreeg ik een mooie oorkonde met handtekening van alle docenten en een fraai cadeau in de vorm van twee beeldjes.
![]() | ![]() |
Na een toespraak en veel woorden van dank van mijn kant hebben we genoten van de heerlijke maaltijd. Daarna heb ik van ieder afzonderlijk afscheid genomen………en inderdaad: Partir c’est mourir un peu….
Gesprek met de minister van onderwijs.
Ik ben donderdagochtend per taxi van Moengo naar het ministerie in Paramaribo gereden.
Het gesprek vond plaats in de grote vergaderzaal. Aanwezig was de minister drs. E. Wolf,
secretaris mevrouw C. Blom en dhr. G. Fitzjames namens het beroepsonderwijs.
Ook hier heb ik het project uitgelegd aan de hand van de volgende trefwoorden; STOOM,
Haagse Hogeschool, stagiairs, proefproject, projectonderwijs, praktijkgericht, renoveren van de gebouwen en documentatiecentrum.
De minister was zeer enthousiast over de aanpak. Het projectmatige erin sprak hem zeer aan. Hij dacht er zelfs over om dit model voor meer scholen in Suriname in te voeren.
Verder wilde hij dit graag zelf zien en gaf aan op korte termijn met een delegatie naar Moengo te zullen gaan. Ik heb alle documentatie in tweevoud overhandigd, inclusief het evaluatierapport. Op de foto zit de minister in het midden.
Daarna heb ik de minister nog met klem verzocht om een tweede docent bouwkunde op de Barronschool. Het slagen van het stagebureau mag niet afhangen van de aanwezigheid van een extra stagiair uit Nederland.
Gesprek met de minister van onderwijs.
Ik ben donderdagochtend per taxi van Moengo naar het ministerie in Paramaribo gereden.
Het gesprek vond plaats in de grote vergaderzaal. Aanwezig was de minister drs. E. Wolf,
secretaris mevrouw C. Blom en dhr. G. Fitzjames namens het beroepsonderwijs.
Ook hier heb ik het project uitgelegd aan de hand van de volgende trefwoorden; STOOM,
Haagse Hogeschool, stagiairs, proefproject, projectonderwijs, praktijkgericht, renoveren van de gebouwen en documentatiecentrum.
De minister was zeer enthousiast over de aanpak. Het projectmatige erin sprak hem zeer aan. Hij dacht er zelfs over om dit model voor meer scholen in Suriname in te voeren.
Verder wilde hij dit graag zelf zien en gaf aan op korte termijn met een delegatie naar Moengo te zullen gaan. Ik heb alle documentatie in tweevoud overhandigd, inclusief het evaluatierapport. Op de foto zit de minister in het midden.
Daarna heb ik de minister nog met klem verzocht om een tweede docent bouwkunde op de Barronschool. Het slagen van het stagebureau mag niet afhangen van de aanwezigheid van een extra stagiair uit Nederland.
![]() | ![]() |
Dit was een fantastische afsluiting van het project en tevens van mijn (eerste) bezoek aan Suriname. Met de taxi ben ik daarna naar vliegveld Zanderij gegaan en heb een voorspoedige terugvlucht gehad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten